Skärpt lagstiftning sedan 1 juli 2020

Utreseförbud, Barnäktenskapsbrott & Straffskärpningsgrund för brott med hedersmotiv

även+din+elev+1+ny+med+barnäktenskap.jpg

Sedan 1 juli 2020 har Sverige skärpt lagstiftning mot hedersrelaterat våld och förtryck. Nya regler om utreseförbud har förts in i LVU från den 1 juli 2020. Regleringen gäller enbart personer under 18 år. I 31 a § LVU införs möjligheten att meddela ett utreseförbud, som är ett beslut som inte förutsätter något samtycke från vårdnadshavaren eller den unge (1 § fjärde stycket LVU).

Utreseförbud ska kunna meddelas om det finns en påtaglig risk för att någon som är under 18 år förs utomlands eller lämnar Sverige i syfte att ingå äktenskap eller en äktenskapsliknande förbindelse eller könsstympas. Förutsättningarna för LVU-vård behöver inte vara uppfyllda för att utreseförbud ska kunna meddelas. Socialtjänsten behöver inte ha uttömt eventuella möjligheter till frivilliga insatser.

Beslut om utreseförbud meddelas av förvaltningsrätten efter ansökan av socialnämnden (31 b § LVU), på motsvarande sätt som gäller för beredande av vård enligt 4 § LVU. I Socialstyrelsens Meddelandeblad finns bra information.


Barnäktenskapsbrott

En ny straffbestämmelse om Barnäktenskapsbrott införs i 4 kap. 4 c § tredje stycket BrB. Brottet avser fall där en gärningsperson genom olaga tvång eller utnyttjande av utsatt belägenhet förmår ett barn att ingå ett äktenskap eller äktenskapsliknande förbindelse. Därutöver omfattas också fall där barnet förmås eller tillåts att ingå ett äktenskap eller en äktenskapsliknande förbindelse. Detta gäller även om den som begår en sådan gärning inte haft uppsåt till men varit oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte fyllt 18 år.

Exempelvis kan vårdnadshavare straffas även om de inte aktivt tvingat barnet till äktenskap, såväl i fall där barnet själv uttryckligen sagt att han/hon vill gifta sig. Bestämmelsen om barnäktenskapsbrott är alltså utformad så att det saknar betydelse om barnet uttrycker en vilja att ingå äktenskapet eller inte för att det ska vara straffbart. Redan mycket subtila påtryckningar kan vara tillräckligt för att anse att kriteriet ”förmå” är uppfyllt skriver Socialstyrelsen.

Straffskärpningsgrund för brott med hedersmotiv.

Det införs en särskild straffskärpningsgrund i 29 kap. 2 § 10 BrB som innebär att det vid bedömningen av straffvärdet av ett brott ska ses som en försvårande omständighet om ett motiv för brottet varit att bevara eller återupprätta en persons eller familjs, släkts eller annan liknande grupps heder. Regeringens ståndpunkt är att brott med hedersmotiv kan ha högre straffvärde än annan likartad brottslighet som inte är hedersrelaterad eftersom offer för hedersrelaterad brottslighet, oftast barn och unga är en särskild utsatt grupp som drabbas särskilt svårt. Bland annat tvingas barn och unga som utsätts för hedersrelaterat brottslighet att flytta från sitt hem, leva med skyddade personuppgifter, lämna skola, vänner och sitt sammanhang. I de flesta fall måste de börja om och leva med skydd under lång tid.

Madickengården erbjuder rådgivning till yrkesverksamma som möter utsatta barn som riskerar att utsättas för hedersrelaterat våld och förtryck.

Behöver du stöd i hur du ska tänka kring risk för att ett barn eller ungdom ska utsättas för hedersrelaterat våld och förtryck såväl som risk för att ett barn eller ungdom ska föras utomlands i syfte att utsättas för barnäktenskap eller könsstympning så är du välkommen att höra av dig till oss. Hos oss arbetar Sveriges främsta experter inom hedersrelaterat våld och förtryck. Vi lyssnar och delar med oss av av våra erfarenheter. Det finns inga frågor som är för små.Vi erbjuder också riskbedömning och är certifierande inom PATRIARK som är ett standardiserad bedömningsinstrument som gör det möjligt att identifiera risk för hedersvåld och hedersbrottslighet. PATRIARK kan vara ett viktigt komplement till socialtjänstens övriga utredningsarbete. För mer information kontakta Madickengården.

Mer information finns även i Socialstyrelsens Meddelandeblad nr 4/2020

Föregående
Föregående

Uttalande med anledning av uppgifter i media

Nästa
Nästa

Livet efter skyddat boende